Followers

BERTUDUNG & BERSANGGUL TINGGI PALSU


Kini ramai kaum hawa yang dah bertudung. (alhamdulillah)
Tapi perlu lah dengan niat yang betul..Jagan pula bertudung kerana Fesyen, Trend masa kini..
Umum sudah tahu sekarang nie memamang terdapat pelbagai trend & fesyen bertudung yang menjadi
ikutan & kegilaan wanita..Nama pun Fesyen, so tak dapatlah nak dipisahkan dengan wanita.


Apa pun yang menjadi ikutan ramai wanita kini ialah bersanggul tinggi.
Kononnya bila bertudung dgn bersanggul tinggi ini membuatkan sesorang itu kelihatan lebih cantik & menarik..
Oh!! dah salah niat bergitu...Malah sanggul palsu ini juga turut dijual di kedai2 yang menjual tudung
sebagai accessories..Alamak cukupla accessories tudung sekadar Brooch,Pin & headband..
(itu pun dah buat kita nampak anggun & cantik)

Terdapat beberapa Hadith yang menyatakan hukum bersanggul ini..
antaranya :

"HADITH MUSLIM

2 golongan yang termasuk dari kalangan ahli neraka yang tak pernah aku lihat iaitu yang pertama mereka yang memegang cemeti seperti ekor lembu (bentuk cemeti itu seperti ekor lembu yang berbulu-bulu dan berambut-rambut) dan mereka memukul manusia dengan cemeti tersebut.
Yang kedua adalah perempuan memakai pakaian tetapi keadaanya umpama telanjang (ketat), dan perempuan ini berjalan sambil berlenggang lenggok dan sanggol rambutnya (ataupun sekarang ikatan rambutnya) umpama bonggol unta.Dan perempuan yang sebegini keadaanya tidak akan mencium bau syurga. Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini. 
-Hadith Riwayat Ahmad ;Jil2, MS223-

AbU Huraira reported Allah's Messenger (may peace be upon him) having said this: Two are the types of the denizens of Hell whom I did not see : people having flogs like the tails of the ox with them and they would be beating people, and the women who would be dressed but appear to be naked, who would be inclined (to evil) and make their husbands incline towards it. Their heads would be like the humps of the bukht camel inclined to one side. They will not enter Paradise and they would not smell its odour whereas its odour would be smelt from such and such distance."

Jadi kita sebagai seorang muslim seharusnya menghindarkan diri dari melakukan perkara 
yang dilaknati oleh 'ALLAH'.
Mengharap & menyeru agar mereka-mereka yang mejual bahan ini berhenti melakukannya..
Kerana ianya menggalakkan lagi lebih ramai wanita dilaknati oleh 'ALLAH'
Cukupla sekadar apa yang telah dikurniakan oleh 'ALLAH' keatas diri kita.



p/s : renung-renungkan & selamat Beramal

This entry was posted in . Bookmark the permalink.

2 Responses to BERTUDUNG & BERSANGGUL TINGGI PALSU

Along25 said...

btol2... tak elok pakai camtu... ramai gak yang tak sedar benda ni.. (baru jumpa tempat komen baiti, kalau tak tak nampak hahaha)

Baiti said...

tue la....skrg semua tau nak melaram abis sampai x tahu akan hukum hakam nie...so bila dah tahu tue kena la kongsi pengetahuan kan...