Followers

'HILANGNYA DOA SEORANG IBU'


Siapa tonton drama ini malam tadi. Bagus sangat drama ini. Drama lakonan Lisdawati ini betul-betul meninggalkan kesan kepada sesiapa yang menontonya. Berjaya Lisdawati menjayakan watak Laila dalam drama ini. Drama yang mengisahkan seorang anak perempuan yang bertudung & mengekalkan imej seorang muslimah serta beramal & tidak meninggalkan solat serta berpendidikan tinggi hingga menjadi seorang wanita berkerjaya yang berjaya. Namun memiliki sikap suka mencemuh, memaki hamun orang terutama kepada adik & abangnya yang kurang berkemampuan yang sering meminjam wang kepadanya. Pendek kata, jika Abang atau adiknya ingin meminta bantuan kepadanya pasti akan diberi dengan cemuhan & maki hamun terdahulu. Duit bagi tapi kira dapat maki dulu la...hmmm...

Akibat mulut & tutur kata yang tidak dijaga hingga menimbulkan perasaan kecil hati kepada orang yang di cemuhinya, Allah menurunkan sakit kepadanya, dimana dia mengalami Stroke, bukan sekadar stroke. Mulutnya bagaikan dikunci. Tidak mampu berkata-kata. Luka, bernanah & berulat. Sampai lah satu tahap dimana dia akhirnya dimaafi oleh adiknya yang banyak terasa hati akibat kata-katanya. Barulah bebannya semakin berkurangan. Tapi yang sedihnya, Ibunya yang megerjajakan umrah pergi selamanya tidak kembali. Datang roh ibunya membantu, memaafkan segala perbuatan & kata-kata dia barulah dia sembuh dari penyakitnya itu.

Jadi perlulah kita jaga kata-kata kita. Jangan bercakap ikut kan perasaan hati & marah kita. Buatnya kita tak sedar yang kata-kata kita itu buat orang terasa & berkecil hati hingga susah untuk memaafkan kita macam mana? tak ke susah hidup..Bukan sahaja jaga mulut dengan keluarga tetapi orang sekeliling kita.
Kalau cerita tadi hanya salah pertuturan dgn ibu, adik beradik & keluarga sahaja balasan yang diterimanya bergitu apatah lagi dengan orang sekeliling. Ingat lah setiap kesalahan ada balasannya.. 

Jadi jagalah pertuturan kita, mulut kita, bahasa kita...Ada cara lain untuk kita melepaskan amarah kita. Tak salah kalu kita berterus terang cakap elok-elok, tegur elok-elok kan....

Siapa yang tak tengok lagi drama nie jom tengok dekat Tonton.
leh repeat berkali2..hehehee

This entry was posted in , . Bookmark the permalink.

One Response to 'HILANGNYA DOA SEORANG IBU'

Iela Fazielah said...

lama xtgk tv...nnt nak tgk la..mcm best je