Followers

UJIAN ATAU MENGUJI !!!




Bila kita diuji oleh 'ALLAH' ada org kata kita perlu terima nya dgn sabar & tabah...
Tapi pada aku...bukan sekadar perlu terimanya dgn tabah & sabar shj..
Kita juga perlu bagun dari ujian tersebut...
Tak kan lah biler kita diuji dgn tiada pekerjaan kita hanya perlu duduk diam berserah shj...
Kalau macam tue apa sahaja ujian yg dapat maknya x ada kesudahan la kan...

Selalu kita dengar bila dapat sesuatu ujian dari 'ALLAH' org itu pasti akan berkata
'Oh...itu dah tertulis, kita kena redha' ya betul kena redha, tapi sedar tak bahawa setiap kesilapan & masalah
itu adalah dtg dari diri kita sendiri..Redha tak bermaksud merelakan shj..
Bila datang satu masalah, kita perlu bagun, sedarkan diri, cari jalan penyelesaian...
bukan perlu berserah pada takdir semata-mata..ini yg aku nampak silapnya orang kita..
Dapat masalah berserah sahaja pada takdir...Dah macam org buat kesilapan mencuri pulak...
polis datang jerk terus serah diri...padahal pencuri, perompak skarang lagi licik...
pandai lari kan diri untuk selamat...

Dah pulak tu, ada pulak org yg dtg dgn niat kononya nak membantu, tapi masalah sendiri belum tentu 
selesai nie kan pulak nak membantu rakan yang lain...Kalau bantuan & cadangan yang diberikan itu 
adalah sesuatu yang bernas & membawa keuntungan bagi menyelesaikan sesuatu masalah x apa lah jugak...
ini tidak, terpesong pulak dengan kepercayaan yang lain...aduhai...tak ker tambah lagi satu masalah...
Kadang kala buat aku tergelak seketika bila org yang melakukan kesilapan, kejahatan, mempersoal kan 
tentang hukam akhirat...ishhh dah betul sgt ker diri tue sampai nak nasihatkan org lain pulak nie...

Pada aku, masalah atau Ujian atau Dugaan yang diberikan itu meminta kita untuk bagun, sedar kan diri kita
tentang apa yang perlu kita lakukan...bukan hanya berserah, tak kan kita nak jadi seperti
anjing menyalak ke bukit, menunggu bulan jatuh keriba...
Semua perkara didunia nie perlukan usaha, kerja keras...Akhirat dipenuhi dengan amalan..

Jadi kepada mereka2 yang mencuba untuk meyakinkan seseorang itu dgn perkara yang jauh lari dari tajuk
hentikanlah...jangan nak musnahkan kehidupan orang lain demi kepentingan diri sendiri...
Jangan bagi org harapan yang tinggi dengan penantian yang x pasti...itu dah menyiksa kehidupan org namanya...jangan pandai memberikan kata2 yang manis...kerana nanti bisanya memakan diri sendiri...
Jika ada diantara anda-anda semua bersikap seperti diatas nie...cukuplah!! hentikanlah daripada
memberi harapan kepada org...jangan nak memberi cerita2 yg bukan2...
Percayakan ALLAH...itu yang wajib




This entry was posted in . Bookmark the permalink.