Followers

BERINAI & HUKUM DALAM ISLAM

Baiti nak shere sikit info tentang beriani nie...
bukan aper? sebagai maklumam umum pada mereka2 yang bakal melangsungkan perkahwinan..
Sebenarnya berinai tue x salah...
tetapi apabila sesorg itu membuat ukiran inai tu adalah di laknati Allah..
wuuhuuu....pada mereka2 yang x tahu x mengapa...
sebab baiti dulu masa kawen pun buat inai berukir nie...
so sekarang baru baiti tahu sebenarnya salah disisi agama...
dah kata pun di laknati Allah kan...so maknanya salah, x boleh, haram...cam tue..
ini lah sebab nya baiti nak kongsi dengan semua..
1. Dari Ibnu Umar ra katanya: “ Bahawasanya Rasulullah s.a.w mengutuk orang yang menyambung rambut dan meminta rambutnya disambungkan. Dan (Rasulullah s.a.w) mengutuk pembuat tatu dan yang meminta ditatu”..(Hadis bil. 2003 : Sahih Muslim).

2. Dari Abu Hurairah r.a Nabi s.a.w bersabda : “Allah mengutuk wanita yang mempergunakan (memberikan) rambutnya untuk (menyambung) rambut wanita lain, wanita yang menyambung rambutnya dengan wanita lain, wanita yang membuat gambar di kulitnya (tubuh) dengan tusukan dan wanita yang meminta kulitnya dibuat gambar dengan tusukan (alat pengukir)”..(Hadis bil. 1685 : Sahih Bukhari)

Jelas Dato’ Abu Hasan Din Al-Hafiz : “ inai berukir ala tatu tak boleh! Ia dilaknat Allah. Inai berukir bentuk awan larat atau bentuk gambar itu dalam kategori tatu, kalau nak pakai inai, pakailah betul-betul hujung jari”.

Jelas lah disini bahawa inai berukir nie adalah mirip kita bertatu...walaupun tidak minggalkan kesan
yang panjang kepada kulit kita..namun jelas ianya adalah salah dari sudut agama kita iaitu ISLAM
walaupun ianya menjadi satu trend kepada pengantin, dan wanita..
Tidak semestinya ukiran inai malah apa2 ukiran yang kita buat
pada anggota kulit badan kita akan dilaknati oleh Allah..

so kepada mereka2 yang membaca & sudah tahu hukumnya...
maka tepuk dada tanya la selera..samada nak buat atau pun tidak...
apa pun nawaitu kita...x kan kita nak tambahkan dosa & kesalahan kan..
walaupun pada kita ianya adalah satu dosa kecil, atau ringan...
fikirkanlah bila dinyatakan ianya dilaknati Allah...

renung2kan la & selamat beramal...

This entry was posted in . Bookmark the permalink.

4 Responses to BERINAI & HUKUM DALAM ISLAM

Hanz said...

Thanks Baiti..share this...alhamdulillah..me tak berukir pun inai masa nikah dulu walau sebenarnya memang sangat teringin...rupanya memang tak boleh yer...

Mamadam said...

a'ah baiti..dulu nat slalo gak buat..tp bile hubby dh tgr n bgtau bende tu haram xbrani dh nk buat lg..

Baiti said...

Hanz : most welcome dear..ye la kan...ok la baiti dulu maser nikah buat ukiran inai tue...excited sampai buat kat kedai india lg...rupa2 nyer x lehh...adusshhh...x tau x per kot?

mamadam : maser baiti buat tue mak baiti siap tgok semacam jerk..huhuhu..patut la renungan bermakna rupernyer....mak x der lak tegur..mungkin sbb tgok anak dier da excited sgt kott..kekekek

a Y u said...

tq baiti info ni..

ayu plan asal taknak berinai ukir2 ni,bkn sbb tau hukumnye,tp sbb ayu tak suke sgt inai yg ukir2 ni..

adik yg b'ia2 suh wat sbb cantik + bridal yg ayu book pun suh wat jugak..so, ayu setuju jela..

then skg bila dh bc n3 baiti ni,mmg kena cancel trus la..