Followers

HABATUS SAUDA'

Assalamualikum semua...Salam AidilAdha dari baiti sekeluarga...baca tajuk entry sure ada yg tertanyer2 aper maksuad tajuk entry nie? dan mungkin juga aada yang tahu dan pernah
mendegar tentang HABBATUS SAUDA'.. Actually rayer haji nie baiti balik ke kampung perak..nak beraya kat saner dan mintak ubat untuk Sheena yang kerap selsema & batuk nie...So tak sangka pulak mak ader buat Habbatus Sauda nie..sebab nenak baiti pakai...alhamdulillah opah tak der masalah hanya sakit tua sahaja...Patut la mak senang jerk jaga opah....ini petua nyer rupa nyer...huhuhu....so entry kali nie baiti nak share dgn semua kelebihan & khasiat HABBATUS SAUDA nie...sebelum tue baiti nak terang kan sikit aper itu HABBATUS SAUDA...

HABBATUS SAUDA adalah sejenis tumbuhanherba yng hanya terdapat di Madetrnian & bergurun. Terdapat banyak kajian mengenainyer tetapi semua nyer ditulis didalam bahasa Arab..so sebab itu lah pendedahan tentang herba inidi peringkat antarabangsa tidak diperkenalkan....dan itu lah juga sebabnyer mengapa ader segelintir umum yang tidak mengetahi tentang herba ini..
.

Habbatus Sauda digunakan secara tradisional untuk beberapa sebab & keadaan seperti untuk menghasilkan kulit muka yang cerah, merawat batuk & Asma, Penyakit Kencing Manis, Selsema, Keguguran Rambut, Tekanan Darah tinggi, masalah tidur, Sakit2 otot & sendi, Rasa loya & muntah, mengurangkan kolestrol , merawat masalah batu karang dan banyak lagi.

Nabi Muhammad S.A.W. bersabda dalam Haditsnya yang dikutip dari kitab Ash Shahihain ”Gunakanlah Habbatus Sauda’ kerana di dalamnya terdapat sejenis ubat dari segala jenis macam penyakit kecuali As Sam (maut)” (HR.Bukhari, Muslim)


Ibnu Sina di dalam bukunya Canon of Medicine menyatakan Habbatus Sauda …… merangsang tenaga dan membantu pemulihan kepenatan dan semangat.

Ibnu Qayyim di dalam bukunya Medicine of the Prophet menyatakan Habbatus Sauda berupaya memulihkan penyakit-penyakit seperti batuk, bronchitits, masalah perut, kecacingan, masalah kulit seperti jerawat, sakit senggugut dan haid yang lain, menambah susu badan, menambah pengaliran air liur dan sebagainya.

7 ciri-ciri utama Habbatus sauda

1. Nilai pemakanan

Habbatus Sauda kaya dengan:

monosaccharide glukosa, xylosa dsb.

polysaccharide

fatty acid yang tidak tepu (unsaturated essential fatty acids, EFA). EFA tidak boleh dihasilkan oleh badan kita, oleh itu sumber utamanya ialah dari pemakanan

amino acid yang membentuk protein

karotene iaitu sumber vitamin A

kalsium, zat besi, dsb.

2. Sistem imunisasi

Kajian yang dilakukan di Arab Saudi mendapati, habbatus Sauda berupaya meningkatkan sistem imunisasi anda (daya melawan penyakit). Oleh itu ia mungkin penting dalam pengawalan kanser, AIDS dan penyakit-penyakit berkaitan yang lain.

3. Anti-histamine

Histamine ialah bahan yang dikeluarkan oleh sel-sel mast di dalam badan yang menyebabkan kesan-kesan allergik (alahan). Habbatus Sauda mengandungi bahan yang menghalang protein kinase C, sejenis bahan yang mencetus penghasilan histamine. Oleh kerana penghidap penyakit asma selalunya mengalami masalah alahan, habbatus Sauda mungkin baik diambil secara berterusan oleh pesakit-pesakit ini.

4. Anti-tumor

Kajian in vitro mendapati habbatus Sauda berupaya menghalang pembentukan sel-sel tumor. Oleh itu, ia baik untuk digunakan untuk membantu menghalang penyakit kanser.

5. Anti-bakteria

Penyelidikan ke atas bahan ini mendapati ia mempunyai aktiviti anti-bakteria . Habbatus Sauda didapati berupaya mengawal bakteria seperti E.coli, V.cholera dan spesies Shigella. Ini bermakna habbatus Sauda baik untuk mereka yang menghidapi beberapa jenis penyakit seperti cirit-birit dan masalah-masalah perut yang lain.

6. Anti-radang (anti-inflammation)

Habbatus Sauda didapati boleh mengurangkan radang (bengkak). Oleh itu ia baik untuk pesakit asma (mengurangkan radang dalam paru-paru), eczema (alahan yang menyebabkan gatal, kulit merah dsb.) dan arthritis (bengkak sendi).

7. Menggalakkan pengeluaran susu

Kombinasi lemak dan hormon yang didapati di dalam habbatus Sauda menyebabkan pengeluaran susu ibu yang menyusukan bayi bertambah.

So semua dah tau kan kasiat nyer...alhamdulillah...maner nak dapat Habbatus Sauda nie...senang ajer....boleh didapati dikedai2 herba...tapi kalo nak, mak baiti ader buat senang dah siap packing dlm beg cara pakai nyer hanya cium dihidung (amik bau nyer)....so kepada sesiapa yang bermianat dan nak kan Habatus sauda nie...boleh la tinggal kan pesanan anda disini atau sms 017-3653902..tak mahal pun murah2 ajer...

This entry was posted in . Bookmark the permalink.

4 Responses to HABATUS SAUDA'

puan punyer said...

anak sy lu bln lebih batuk n saya poon sama n saya BF anak saya. sesuai k? camner ngan harga yer? saya nk tanya dulu bleh yer...

Baiti @ Mizz Zizee said...

Puan Punyer : boleh habatus sauda nie tak der kesan sampingan...murah ajer RM18 termasuk kos penghantaran...kalo berminat boleh amik satu n cuba dulu...

aqis090209 said...

klu utk anak selsema camner cara pakainye..bg dia hidu amik bau ker? balqis selalu selsema..umur 9 bln

Baiti @ Mizz Zizee said...

aqis090209 : boleh u letak jerk kat hidung dier bg ur baby bau..sambil tue kiter bacakan selawat insyaallah berkesan